Mikä Fiat Coupe on? Vastaus: Wikipedia: Fiat Coupe
Hankimme siis yhdessä veljeni kanssa meille harrastusautoksi kaikkein sporttisimman Fiatin ikinä ja lisäksi auto oli omana aikanaan koko maailman tehokkain etuvetoinen auto. Kuulostaako liian hyvältä? Fiatiksi?
Automme on väriltään vaaleansininen, maalipinta on jossain vaiheessa "maalattu" uudestaan vanhan maalin päälle ilman minkäänlaisia pohjatöitä; maalipinta on erittäin huonossa kunnossa ja maalilastuja irtoilee lähes kaikkialta.
Ostaessamme auton sillä oli ajettu 215tkm (vähintään, Saksan tuontiauto, ja Saksassahan ei ollenkaan ruuvailla autojen mittareita taaksepäin... vai miten se menikään?).
Lisäksi kunto oli suhteellisen huono ikäisekseen...
Mutta ostimme auton suhteellisen halvalla ja kuitenkin on tarkoituksena vaihtaa paljon osaa parempaan joten samapa se on vaihtaako huonot osat parempiin vai hyvässä kunnossa olevat osat parempiin osiin...
Tähän väliin pakolliset teaser-kuvat:
Auton "parantelu" tai ehkäpä lähemmäs keventäminen sekä tuunaaminen aloitettiin turhien painojen eli mm. takakontin verhoilun purkamisella, likaisen sekä erittäin öljyisen konepellin vaimennusmaton irroittamisella sekä takalasinpyyhkijän moottorin irroituksella.
Lisäksi samalla asennettiin pakollinen vapaavirtaussuodatin sekä yritettiin asentaan bolt-on poikkitukea joka osottautui kaikeksi muuksi kuin bolt-on -osaksi, eli asennus ei onnistunut. Erittäin ärsyttävää.
Pari päivää myöhemmin vaihdettiin öljyt sekä suodattimet: öljynsuodatin sekä raitisilmasuodatin. Öljyiksi valitsimme Castrolin Edge Sport 10W-60:sen, tämä on käytännössä kisaöljy esim. rallipeleihin mutta päätimme kokeilla kuitenkin, ainakin lämmönsietokykyä pitäisi riittää tällä öljyllä...
Samalla aloimme paikallistamaan kummallista ongelmaa; auton täyskiihdytyksessä alkoi hirveä moottorin pätkiminen noin 3500RPM:stä ylöspäin... Päätimme aloittaa vaihtamalla erittäin huonossa kunnossa olevat sytytyspuolat uusiin, kyllä, kaikki viisi kappaletta, ja lisäksi aloitimme vaihtamaan sytytystulppia kun tajusimme jonkin idiootin laittaneen liian suuret tulpat ja emme saaneet niitä millään pois. Kannenkin avaus kävi jo mielessä mutta loppujen lopuksi onneksi selvittiin hylsyn muokkaamisella, onneksi.
Ja yllätys, yllätys, kone alkoi käydä paremmin. Mutta edelleen tehot kateissa selvästi. Syyksi arvailemme turboa, joka vaikuttaisi vetävän viimeisiään. Mutta onneksi tähänkin löytyy lääke:
Eli tosiaan on tullut hankittua virtaavampi pakosarja ja lisäksi Garrettin kopioturbo eli JDM Sport GT3076, tavoitteena saada 450 hevosvoimaa tiehen...
Ja lisäksi tulemme tarvitsemaan kaikki muutkin vakioviritysosat eli mm. suurempi välijäähdytin, kestävämpi kisakytkin, isommat suuttimet, suurempaa polttoainepumppua jne. jne. Näistä lisää myöhemmin!
Olkoon tämä alkuteksti sekä alkutervehdys, huomenna perehdytään aiheisiin alusta sekä katsastus.
Kiitokset.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti